Aktualności

Opinia PIE do Projektu Rozporządzenia MS dotyczącego porozumienia z Marszałkiem_Województwa
OPINIA W SPRAWIE PROJEKTU ROZPORZĄDZENIA MINISTRA ŚRODOWISKA W SPRAWIE WZORU RAPORTU DOTYCZĄCEGO FUNKCJONOWANIA POROZUMIENIA ZAWARTEGO Z MARSZAŁKIEM WOJEWÓDZTWA

O Projekcie Rozporządzenia (więcej...)
  1. W Tabeli 1 kolumna 1 jest „Masa opakowań wprowadzonych do obrotu w danym roku kalendarzowym”. 
Zdaniem Opiniodawcy zgodnie z przepisem art. 20 ust. 2 ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi z dnia 13 czerwca 2013 r. w treści jak poniżej:

„2. Poziom odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych w danym roku kalendarzowym stanowi wyrażona w procentach wartość ilorazu masy odpadów opakowaniowych poddanych odpowiednio odzyskowi lub recyklingowi w tym roku oraz masy wprowadzonych do obrotu opakowań w poprzednim roku kalendarzowym.”

powinno być: „Masa opakowań wprowadzonych do obrotu w poprzednim roku kalendarzowym” .
  1. Tabela 4 i Tabela 5.
Art. 25 ust. 3 ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi z dnia 13 czerwca 2013 r. definiuje następujące szczegółowe postanowienia Porozumienia Marszałka Województwa z organizacją samorządu gospodarczego:

„3. Porozumienie określa w szczególności:
1) cele i termin realizacji porozumienia, w tym przewidziane do osiągnięcia poziomy odzysku i recyklingu;
2) podmioty uprawnione do kontroli realizacji porozumienia oraz sposób tej kontroli;
3) sposób finansowania realizacji porozumienia;
4) warunki rozwiązania porozumienia.”

Tym samym Ustawodawca pozostawia Marszałkowi Województwa swobodę w zakresie kształtowania pozostałych postanowień Porozumienia. Korzystając z tego uprawnienia Marszałek Województwa Śląskiego w konsultacji z przedstawicielami Polskiej Izby Ekologii oraz Polskiego Systemu Recyklingu Organizacja Odzysku Opakowań S.A. zawarł w treści § 2 ust. 4, ust. 5 i ust. 6 wyłącznie wymogi dokumentowania wykonania procesu odzysku i recyklingu dokumentami DPO i DPR ewentualnie EDPO i EDPR, bez konieczności potwierdzania tego kartami przekazania odpadu i kartami ewidencji odpadu. Zgodnie bowiem z przepisami art. 23 ust. 3 oraz art. 24 ust. 1 ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi z dnia 13 czerwca 2013 r. w treści jak następuje:

„3. Masę odpadów opakowaniowych poddanych recyklingowi lub innemu niż recykling procesowi odzysku oraz zastosowany proces odzysku i recyklingu ustala się w oparciu odpowiednio o dokument DPR albo dokument DPO.”
 
Art. 24
 
„1. Masę odpadów opakowaniowych będących przedmiotem eksportu odpadów opakowaniowych oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów opakowaniowych w celu poddania ich recyklingowi lub innemu niż recykling procesowi od-zysku ustala się w oparciu odpowiednio o dokument EDPR albo dokument EDPO.”

Dokumentowanie odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych dokonywane jest na podstawie wyłącznie wymienionych dokumentów DPO, DPR, EDPO i EDPR.

Tym samym Marszałek Województwa Śląskiego nie zobowiązuje przepisami Porozumienia zawartego z organizacjami samorządu gospodarczego do posiadania dodatkowo kopii kart przekazania odpadu (KPO) oraz kart ewidencji odpadu (KEO).

W związku z powyższym organizacje samorządu gospodarczego nie są zobowiązane Porozumieniem wypełniać ani Tabeli 5 ani związanej z nią Tabeli 4 zawierającej dane posiadaczy odpadów, którzy wskazani są na nieposiadanych przez organizacje samorządu gospodarczego kopiach kart KPO i KEO.

Można natomiast ewentualnie zawrzeć w Tabeli 4 wykaz dokumentów DPO, DPR, EDPO i EDPR wraz z danymi podmiotów dokonujących odzysku lub recyklingu, ewentualnie eksportu lub wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów opakowaniowych.


« wróć do listy elementów